MATEŘSKÁ ŠKOLA ČESKÁ TŘEBOVÁ, HABRMANOVA

JSME MODERNÍ MATEŘSKÁ ŠKOLA SE ZKUŠENÝM, PROŠKOLENÝM A PROFESIONÁLNÍM PERSONÁLEM.

NAŠE BUDOVA JE PO REKONSTRUKCI S NOVÝM VYBAVENÍM A HRAČKAMI.

ZAHRADA JE VELMI PROSTORNÁ, NOVĚ REKONSTRUOVANÁ V PŘÍRODNÍM STYLU.

Přírodní zahrada:

Děti využívají čtyři vyvýšené záhony k pěstitelským pracím od semínka až do úplného dozrání rostliny. Po celou dobu vegetace se o tyto rostlinky starají a zabezpečují vše k jejich růstu. Například děti upravují záhonek k setí různých druhů velikostí, barvy, hmotností semínek rostlin. Při setí využívají jemné motoriky prstů, zkoušejí, jak semínka hrkají, používají dětské zahradní náčiní a nářadí. Tvoří si do záhonků zápichy s obrázky jednotlivých rostlinek, aby poznaly, jaké tam rostou. Následně záhonky okopávají, plejí a zalévají. Při zalévání používají dešťovou vodu, která je svedena do velkého barelu ze střechy altánu. Pozorují, jak ze semínek rostou rostlinky, květy a dozrávají plody. Nakonec sklízí plody a pochutnávají si na nich.

Pocitový chodníček děti využívají k rozeznávání různých materiálů, tvarů a přírodnin. Děti využívají chodníček formou hmatových her. Při bosé chůzi si děti masírují plosku nohy a to přispívá k rozvoji zdravé chůze.

Pracovní a manuální činnosti děti procvičují při jednoduchém opracování dřeva v nové venkovní dílničce altánu, která slouží jako všestranný venkovní ateliér. Děti mají k dispozici nářadí a náčiní jako například kladívka, kleště, hřebíky, pilky a dřevěné latě z měkkého dřeva. Mohou si například vyzkoušet zatloukání hřebíku do latí. K modelování, práce s hlínou, výtvarným činnostem s přírodním materiálem. Děti si mohou své práce v altánu i vystavit. V současné době začínáme ve využívání ateliéru a budeme pokračovat nadále v kreativitě a výbavě altánu. Dětem poskytneme maximální využití nápadů k podpoře jejich fantazie.

K pozorování přírody dětem slouží broukoviště. Třídy jsou vybaveny badatelským batůžkem, kde mají různé pomůcky např. lupu, provázek, metr, nůžky, bloček s tužkou na záznamy a jiné. Děti je využívají na pozorování hmyzu. Součástí broukoviště je hmyzí hotel, kde děti mohou hmyz pozorovat. Po zahradě jsou umístěny panely s obrázky volně žijících zvířat. Děti se učí jejich názvy, a kde v přírodě žijí. V kopci, který byl vybudován na velké zahradě, je umístěna nora, kterou si děti mohou prolézat jako zvířátka žijící v přírodě.

V atriu zahrady mají děti možnost využívat velká počítadla, na kterých se učí barvy a početní představivost jako ve škole.

Neživou přírodu také zkoumají na geologické stezce, kde jsou zastoupeny různé nerosty. Děti si mohou nerosty ohmatat, projít se po kamenném chodníčku. Mohou z menších kamínků vytvářet různé obrazce. Součástí geologické stezky je i naučný panel, kde pomáhají paní učitelky dětem určit název jednotlivých nerostů.

Školka je sice umístěna v centru města, ale zahrada disponuje vzrostlými stromy, na kterých jsou připevněné ptačí budky s obrázky a názvy druhů ptáků, pro které jsou určeny. Dětí pozorují život ptáčků, naslouchají jejich zpěvu.

Cílem přírodní zahrady je rozvoj kladného vztahu dětí k živé i neživé přírodě.